Obecnie coraz więcej dzieci ma trudności z opanowaniem poprawnego podskakiwania na skakance. Wiele z nich nawet nie miało ze skakanką styczności. Już nie uświadczymy na przerwach w szkole zgromadzeń dzieci, które grupowo wykonują skoki przez dużą skakankę, grają w klasy, gumę etc. Ta forma spędzania wolnego czasu jest coraz bardziej wypierana przez inne, bierne aktywności. Między innymi to granie na telefonie czy spędzanie czasu na portalach społecznościowych. Austalijski raport aktywności ruchowej dzieci sporządzony w 2018 roku, wskazuje na spadek zdolności skakania u australijskiej młodzieży.

DZIECI ZACZYNAJĄ SKAKAĆ BARDZO WCZEŚNIE

 

Wykonanie pierwszego w życiu podskoku ma miejsce już w wieku 2 lat! Ten sposób ruchu, stopniowo przekształca się w coraz bardziej zaawansowane formy w miarę jak dziecko dorasta i nabiera coraz większej sprawności. Podskakiwanie na jednej nodze jest już zaawansowaną koordynacyjnie umiejętnością. Rozwija się zwykle między 5 – 7 rokiem życia. Wykonanie podskoku na jednej nodze wykorzystuje element rozciągnięcia-skurcz, czyli jest ruchem plyometrycznym. Zdolność do wykonania podskoku na jednej nodze jest podstawą do rozwoju lokomocji u dziecka, czego efektem jest sprężysty bieg.

Jeśli widzisz, że zawodnik ma problemy z wydajnością biegu, bardzo prawdopodobnym jest to, że nie potrafi wykonać podskoków na jednej nodze w linii prostej na określonym dystansie. W związku z tym zwracamy uwagę na to, że podskakiwanie jest podstawową umiejętnością ruchową, którą możemy stopniowo rozwijać już od najmłodszych lat.

TECHNIKA WYSKOKU I RUCH RAMION MAJĄ DECYDUJĄCE ZNACZENIE

 

Badania dotyczące wyskoku (CMJ) z zamachem obunóż u dzieci przed okresem pokwitania, mówi o znacznej poprawie wyskoku u dzieci, z poprawną koordynacją rąk. Te które wykonują prawidłowy zamach rąk podczas wyskoku rozwijają się intensywniej niż dzieci o słabej koordynacji. Mówi się, że technika skoków rozwija się i udoskonala u dzieci już w wieku 4 – 6 lat! Dobrze nauczone dziecko szybciej będzie robiło postępy niż jego rówieśnicy.

WSPÓŁCZESNY PROBLEM

 

A jak jest dzisiaj? Sami wiemy, więcej siedzenia niż skakania –  to na pewno. Choć na treningach piłki nożnej, siatkówki, piłki ręcznej etc tych podskoków nie brakuje. Coraz więcej trenerów przykłada do tego wagę, stosując się do zaleceń motorycznych aby pod koniec rozgrzewki zaakcentować ten rodzaj ruchu. Ale poza treningami, wiemy jak jest. Dzieci albo nie mają czasu, albo chęci na takie formy ruchu. Skoki na skakance, czy podskakiwanie na jednej nodze powinny być jednym z kluczowych aspektów poprawiających jakość poruszania się.

JAK WYKONAĆ PRAWIDŁOWY PODSKOK?

 

Podskok na jednej nodze wykonujemy stojąc na nodze podporowej lekko ugiętej w stawie kolanowym. Druga noga jest podniesiona i zgięta w stawie biodrowym i kolanowym. Ramiona zgięte w stawach łokciowych kontrlateralnie do nóg. Sam przeskok polega na rytmicznym wybiciu się z nogi podporowej i lądowaniem na niej. U dzieci zaawansowanych noga która w tym czasie jest uniesiona wykonuje ruch w górę. Ułatwia tym samym wybicie się w powietrze. Początkujący najczęściej tą nogę opuszczają zamiast unosić w górę. Może to świadczyć o słabej grupie zginaczy biodrowych lub brzucha. Jeśli chodzi o górną część ciała u sprawniejszych, widoczna jest dysocjacja (czyli rozdzielenie ruchu) klatki piersiowej i ramion w stosunku do pracujących nóg i obręczy biodrowej. Np. w trakcie unoszenia lewego kolana widać synchroniczne wysunięcie prawego barku do przodu. Przypomina to naprzemianstronną pracę rotacji górnej części ciała względem dolnej tak jak ma to miejsce w chodzie czy podczas biegu.

 

Źródło:

  1. Rene Wormhoudt, The Athletic Skills Model, 2018
  2. Animalfun.com.au
  3. Katja KOREN1, Rado PIŠOT1, Boštjan ŠIMUNIČ1; VERTICAL JUMP HEIGHT IN YOUNG CHILDREN − ALONGITUDINAL STUDY IN 4- TO 6-YEAR-OLD CHILDREN; Annales Kinesiologiae, June 2016

Zobacz także