5 SPOSOBÓW JAK ZMOTYWOWAĆ ZAWODNIKA DO CIĘŻSZEJ PRACY

Wielu trenerów zastanawia się w jaki sposób zmotywować zawodnika do ciężkiej pracy. Intensywność jest niezmiernie ważna w treningu dlatego wejście na odpowiedni jej poziom będzie skutkować progresem. Aby do tego doszło, należy pracować na treningu i dawać z siebie co najmniej 80%, co równa się wyjściem poza tak zwaną strefę komfortu. Jeżeli zawodnik w treningu pracuje na 6 w skali maksymalnej 10, to nie można oczekiwać od niego, że osiągnie wymagany próg adaptacji i będzie się wciąż rozwijał. Brak pewnych rozwiązań na treningu może spowodować, że zawodnik nie zdobędzie motywacji do pracy na wysokiej intensywności, skutkiem czego jego potencjał będzie ograniczany.Wybitni zawodnicy, w porównaniu do reszty zawsze pracują ciężej i wytrwalej.Jest to poniekąd wynik wewnętrznej motywacji i chęci samodoskonalenia się wychodząca od samego zawodnika, ale jest kilka metod, które mogą oddziaływać zewnętrznie na jego zachowanie i motywować go do działania.

 

Trening na wysokiej intensywności polega na tym, że gracze pracują na poziomie równym i wyższym niż progi, które napotykają podczas zawodów. Wpływa to na właściwy postęp superkompensacji, czyli zwiększeniu sprawności fizycznej dzięki odpowiednio wysokim bodźcom treningowym we właściwym czasie. Poprzez odpoczynek i regenerację, ciało sportowca przystosowuje się i poprawia swoje parametry, pozwalając mu wzmocnić się coraz bardziej w miarę upływu czasu. 

Zjawisko superkompensacji

Wejście na wyższą intensywność niż obecnie tolerowana przez organizm podczas treningu powinno być celem każdego sportowca. Niestety często widzimy, jak trudno jest pobudzić sportowców do działania. Do chęci podniesienia swojej gry na wyższy poziom. Jak tego dokonać, by sprawić, aby sportowiec był bardziej świadomy, zmotywowany i pracował intensywniej?

Aby zmotywować zawodnika wykorzystaj poniższe metody:

1.Wprowadź rywalizację.

Niech każdy zawodnik rywalizuje na zasadzie kto będzie szybszy, kto wyskoczy wyżej lub skoczy dalej, jaki podniesie ciężar lub wykona większą ilość powtórzeń. Daj im cel, coś w czym będą chcieli przekraczać swoje granice. W kształtowaniu szybkości lokomocji zarówno u młodszych jak i u starszych najlepiej działa wykorzystanie stopera lub pogoń jeden za drugim. W kształtowaniu mocy, często używamy aplikacji na telefon mierzących wysokość wyskoku przynajmniej raz w tygodniu. Dzięki temu wiemy, że zawodnik wyciągnie z siebie maksymalny „power”. W podnoszeniu ciężaru, bądź bardzo ostrożny. Niech młodsi zawodnicy walczą o to kto zrobi więcej powtórzeń, na przykład maksymalną ilość przysiadów w ciągu 60 sekund z ciężarem równym 10% masy ciała. Starsi i bardziej doświadczeni zawodnicy, mogą już bardziej pracować na swoich maksach, z tym że warto podkreślić fakt, że ważniejsza w tej kwestii jest siła relatywna czyli ilość kilogramów na masę ciała.

 

2. Stosuj nagrania video.

Niech spojrzą na siebie obiektywnie. Zapytaj się ich czy na nagraniu wyglądają jakby chcieli wykonać 110% pracy. Następnie wyjaśnij, co mogą zrobić, żeby wykonać zadanie jeszcze lepiej. Nagranie będzie również pomocne przy korygowaniu błędów. Zawodnik będzie w stanie lepiej zrozumieć trenera na czym polega zadane ćwiczenie. Każde dziecko jest wzrokowcem, natychmiast zobaczy swoje błędy i będzie chciał się poprawić tak by zrównać się z właściwym wzorcem ruchowym.

 

3. Zwiększ ich świadomość.

Wyjaśnij przyczynę, korzyści i cel ćwiczenia aby bardziej zmotywować zawodnika  do działania. Na przykład, to ćwiczenie, które robisz, pomoże ci w A, B lub C itp. Brak zrozumienia celowości ćwiczenia będzie traktowane przez zawodnika po macoszemu. Ale jak dowie się, że wzmocnienie mięśni brzucha poprawi siłę jego strzału czy serwisu, natychmiast zrozumie kontekst i zechce poprawić się w tym aspekcie.

4. Przypominaj im o swoich celach.

Jeśli mieli spotkanie z psychologiem sportu, który pomógł im określić cele nadrzędne i etapowe, niech wciąż o nich pamiętają.Jedni uprawiają sport, żeby być w tym najlepsi, inni po to by zdobywać bramki, jeszcze inni dlatego żeby być zdrowym etc.

5. Użyj Skali RPE 1-10.

Poproś gracza, aby zapoznał się z tym, co czuje, a następnie niech sam zdecyduje, w jakiej skali pracuje. Zaangażowanie powyżej 8 to intensywność rozwijająca, wystarczająca do tego by sukcesywnie rozwijać swój potencjał. Przydatne do tego są tabele jasno określające jakie zmęczenie odpowiada jakiej liczbie w tej skali.

skala subiektywnego zmęczenia w formie obrazkowej

Jeśli chcesz poznać jakich konkretnych narzędzi użyć podczas jednostki treningowej aby wspomóc motywację zawodnika, KLIKNIJ TUTAJ

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *